Eetika ja IT

International Business Machines ehk IBM on Ameerika päritolu rahvusvaheline tehnoloogiaettevõte. Ettevõttes on mitmete aastate jooksul toimunud mitmeid suuri arenguid ning muutuseid. Läbi aastate on pandud paika ka kindlad väärtused, mille eest ettevõte seisab ehk nö eetikakoodeks.

Suures osas on IBMi eetikakoodeksil tööl põhinev lähenemisviis, kuid on juhtumeid, kus ettevõte näib olevat rohkem eesmärkidest lähtuv. Ettevõtte kohustustest lähtuv lähenemisviis on esile tõstetud peaaegu kõikjal olevate hoiatustega, mis toob esile võimalikud õiguslikud tagajärjed, mida ettevõtte töötajad peavad järgima.

Ehkki peaaegu kogu IBMi koodeks kehtib kõigile töötajatele, on teatud hulk muid tegureid, mis kehtivad konkreetselt ainult lihttöötajate suhtes, mitte ettevõtte juhtkonnale ja direktorite nõukogule. Täpsemalt, tarnijatel ei ole lubatud IBM-i tooteid fikseerida ega kontrollida, ühineda boikottide käivitamiseks, turgude jagamiseks ega toodete pakkumiste kooskõlastamiseks. Teine asi, millega töötajaid hoiatatakse, on kolmanda osapoole tarkvara hankimine. Lisaks ei soovitata IBMi töötajatel olla tihedalt seotud teiste selles valdkonnas töötavate inimestega.

Ehkki ükski osa ettevõtte eetikakoodeksist ei jäänud selle juhatusega seoses konkreetselt silma, näitavad välised uuringud, et juhatus vastutab ettevõtte äritegevuse juhiste järgimise eest. Äritegevuse juhised on eraldi dokument, mis kirjeldab olulisel hulgal elemente, mis mõjutavad organisatsiooni otsuste langetamist. Ehkki selliste juhiste ammendav kirjeldamine eeldaks paljude sektsioonide loetelu, mida direktorite nõukogu peab järgima, on silmapaistvaid, selgelt äratuntavaid sektsioone. Näiteks näitab see dokument, et üksikisikud peaksid vältima tahtmatut avalikustamist. See viitab inimese vajadusele hoiduda ettevõtte kohta konkreetse teabe avaldamisest teistele, mis võib ohustada tema strateegilist positsiooni.

Ettevõtte eetikakoodeksi kõige olulisem element, mida on võib-olla vaja muuta, oleks kõva suhtumine boikoteerimisse. Ettevõte ei piira mitte ainult oma tarnijate boikoteerimist, vaid piirab ka oma tütarettevõtetel, sidusettevõtetel ja nende esindajatel igasugust organiseeritud boikoteerimist. Selline hoiak võib organisatsiooni kaubamärki lõpuks kahjustada, kui meediaväljaanded või piisavalt töötajaid selle eetilise seisukohaga rahulolematuks jäävad.

Teine element, mis võib vajada muutmist, on piirang, mis seatakse töötajatele seoses tihedate sidemete loomisega selles valdkonnas töötavate inimestega. Tulevikus võib ettevõttel olla üha keerulisem sellist poliitikat säilitada, sest andekamatel isikutel  on tehnoloogia tööstuses palju sidemed, mis võimaldavad neil püsida tööstuse tipptasemel. Seetõttu peaks ettevõte ohverdama antud punkti oma eetikakoodeksist, sest see meelitaks ettevõte ka andekaid inimesi tööle.

Kokkuvõtteks võib öelda, et ettevõtte eetikakoodeks sisaldab mitmekesist eetilist sisu. Ettevõte tegeleb peamiselt kõigi oluliste õigusnormide järgimise tagamisega. Siiski ületab antud koodeks ka mõningaid piire. Enamus eetikajuhiseid seavad ettevõtte siiski peamiselt kõrgete eetiliste standardite säilitamise poole.



Kasutatud kirjandus:

https://www.ibm.com/ee-en

Comments

Popular Posts