Eetika ja IT
International Business Machines ehk IBM on
Ameerika päritolu rahvusvaheline tehnoloogiaettevõte. Ettevõttes on mitmete
aastate jooksul toimunud mitmeid suuri arenguid ning muutuseid. Läbi aastate on
pandud paika ka kindlad väärtused, mille eest ettevõte seisab ehk nö
eetikakoodeks.
Suures osas on IBMi eetikakoodeksil tööl
põhinev lähenemisviis, kuid on juhtumeid, kus ettevõte näib olevat rohkem
eesmärkidest lähtuv. Ettevõtte kohustustest lähtuv lähenemisviis on esile
tõstetud peaaegu kõikjal olevate hoiatustega, mis toob esile võimalikud
õiguslikud tagajärjed, mida ettevõtte töötajad peavad järgima.
Ehkki peaaegu kogu IBMi koodeks kehtib kõigile
töötajatele, on teatud hulk muid tegureid, mis kehtivad konkreetselt ainult
lihttöötajate suhtes, mitte ettevõtte juhtkonnale ja direktorite nõukogule. Täpsemalt,
tarnijatel ei ole lubatud IBM-i tooteid fikseerida ega kontrollida, ühineda
boikottide käivitamiseks, turgude jagamiseks ega toodete pakkumiste
kooskõlastamiseks. Teine asi, millega töötajaid hoiatatakse, on kolmanda
osapoole tarkvara hankimine. Lisaks ei soovitata IBMi töötajatel olla tihedalt
seotud teiste selles valdkonnas töötavate inimestega.
Ehkki ükski osa ettevõtte eetikakoodeksist
ei jäänud selle juhatusega seoses konkreetselt silma, näitavad välised
uuringud, et juhatus vastutab ettevõtte äritegevuse juhiste järgimise eest.
Äritegevuse juhised on eraldi dokument, mis kirjeldab olulisel hulgal elemente,
mis mõjutavad organisatsiooni otsuste langetamist. Ehkki selliste juhiste
ammendav kirjeldamine eeldaks paljude sektsioonide loetelu, mida direktorite
nõukogu peab järgima, on silmapaistvaid, selgelt äratuntavaid sektsioone.
Näiteks näitab see dokument, et üksikisikud peaksid vältima tahtmatut
avalikustamist. See viitab inimese vajadusele hoiduda ettevõtte kohta
konkreetse teabe avaldamisest teistele, mis võib ohustada tema strateegilist
positsiooni.
Ettevõtte eetikakoodeksi kõige olulisem
element, mida on võib-olla vaja muuta, oleks kõva suhtumine boikoteerimisse.
Ettevõte ei piira mitte ainult oma tarnijate boikoteerimist, vaid piirab ka oma
tütarettevõtetel, sidusettevõtetel ja nende esindajatel igasugust
organiseeritud boikoteerimist. Selline hoiak võib organisatsiooni kaubamärki
lõpuks kahjustada, kui meediaväljaanded või piisavalt töötajaid selle eetilise
seisukohaga rahulolematuks jäävad.
Teine element, mis võib vajada muutmist,
on piirang, mis seatakse töötajatele seoses tihedate sidemete loomisega selles
valdkonnas töötavate inimestega. Tulevikus võib ettevõttel olla üha keerulisem
sellist poliitikat säilitada, sest andekamatel isikutel on tehnoloogia tööstuses palju sidemed, mis
võimaldavad neil püsida tööstuse tipptasemel. Seetõttu peaks ettevõte ohverdama
antud punkti oma eetikakoodeksist, sest see meelitaks ettevõte ka andekaid inimesi
tööle.
Kokkuvõtteks võib öelda, et ettevõtte
eetikakoodeks sisaldab mitmekesist eetilist sisu. Ettevõte tegeleb peamiselt
kõigi oluliste õigusnormide järgimise tagamisega. Siiski ületab antud koodeks
ka mõningaid piire. Enamus eetikajuhiseid seavad ettevõtte siiski peamiselt
kõrgete eetiliste standardite säilitamise poole.
Kasutatud kirjandus:
https://www.ibm.com/ee-en
Comments
Post a Comment